Monitoring systems in volcanic areas. Instruments, networks and acquisition systems. Geophysical signals in volcanic areas. Volcanic ash and related hazard. Geophysical signals and case studies of observed eruptions.
Parfitt and Wilson, 2008 Fundamentals of physical volcanology, Blackwell Publishing
Fagents, Gregg, Lopes, 2013 Modeling Volcanic Processes. The Physics and Mathematics of Volcanism, Cambridge University Press
Scarpa, Tilling, 1996 Monitoring and mitigation of volcanic hazards, Springer.
Learning Objectives
Presentation of the use of geophysical signals in the framework of volcano monitoring. Networks of monitoring systems and meaning of geophysical parameters willbe presented. Problems related to volcanic ash will be also presented. The student should be able to intepret the volcanic process and the geophisical signals associated coupled with geological, geochemical data, as well as the capability of read and discuss scientific works.
Teaching Methods
Lessons and exercises.
Type of Assessment
Oral examination.
Course program
1) IL MONITORAGGIO VULCANICO
- SISTEMI DI MONITORAGGIO, SEGNALI E PARAMETRI
- SISMOLOGIA
- ACUSTICA
- DEFORMAZIONI
- PRE-ERUTTIVO (sismologia, deformazione, gravimetria)
- SIN-ERUTTIVO (sismologia, acustica, termica, radar)
- POST-ERUTTIVO (sismologia, deformazione)
2) LA CENERE VULCANICA
- MODELLI DI DISPERSIONE
- MONITORAGGIO DELLA CENERE
- IMPATTO DELLA CENERE
- I casi di Soufrière Hills (Montserrat), Eyjafjallajökull (Islanda) e Puyehue-Cordon Caulle (Cile)
3) STIMA DI PARAMETRI ERUTTIVI
- CARTE DI ISOPACHE E ISOPLETE
- RACCOLTA DEI DATI DI TERRENO E TRATTAMENTO DEI DATI
- VOLUME E ALTEZZA MASSIMA DI UNA COLONNA ERUTTIVA
4) MECCCANISMI BALISTICI
- NUMERO DI REYNOLDS
- FORZA E COEFFICIENTE DI DRAG
- MODELLI DI DISPERSIONE BALISTICA
5) CASI STUDIO
- ATTIVITÀ PLINIANA (ST. HELENS, PINATUBO) + ESERCITAZIONI
- ATTIVITÀ STROMBOLIANA (STROMBOLI) + ESERCITAZIONI
- ATTIVITÀ HAWAIIANA (ETNA, HAWAII) + ESERCITAZIONI
- ATTIVITÀ VULCANIANA (MONTSERRAT, TUNGURAHUA)
- ATTIVITÀ SUBGLACIALE (EYJAFJALLAJOKULL)